Ці військові “пташки” можуть багато чого, але такого вони, напевно, зробити не зможуть.
Чи можуть винищувачі “зламати” фізику? / колаж УНІАН, фото Wikipedia, US Army
Винищувачі можуть виконувати крени, пікірування та рискання майже в будь-якому напрямку. Але чи можуть вони летіти ідеально “по діагоналі”, прорізаючи небо під кутом, ніби ковзаючи боком? Фізика, включно з теорією Ейнштейна, накладає на це жорсткі обмеження, пише Wion.
Що означає “діагональний” політ
В авіації “діагональний” означав би рух уперед з одночасною бічною траєкторією, майже як дрифт у повітрі. На відміну від повороту або розвороту, це означало б, що літак не дивиться в тому напрямку, куди він насправді летить.
Проблема аеродинаміки
Літаки, включно з винищувачами, залежать від потоку повітря над крилами для створення підйомної сили. Щоб залишатися в повітрі, ніс літака має бути спрямований приблизно в той самий бік, куди рухається машина. Якщо винищувач спробує утримувати діагональний курс, він майже відразу втратить підйомну силу і стійкість.
Високошвидкісне ковзання
Пілоти можуть короткочасно “зривати” літак убік – це називається бічне ковзання. Але воно різко збільшує опір і витрату палива. Жоден літак не здатний підтримувати таке довго, тому що крила і керуючі поверхні розраховані на рух уперед, а не убік.
Теорія відносності Ейнштейна
Спеціальна теорія відносності Ейнштейна стверджує, що закони фізики однакові в усіх напрямках, але рух завжди відносний до середовища – у цьому випадку повітря. На навколосвітлових швидкостях відносність пояснює, що об’єкти не можуть просто “ковзати” в просторі під довільними кутами, тому що імпульс завжди співспрямований руху.
Чому винищувачі не можуть порушити це правило
Навіть на дозвукових і надзвукових швидкостях винищувачі підкоряються законам Ньютона й Ейнштейна. Неможливо підтримувати безперервний діагональний рух, тому що вектор імпульсу й аеродинамічні сили цього не допускають. Теорії Ейнштейна лише підтверджують, що не можна обійти зв’язок між рухом, масою та опором.
Деякі експериментальні апарати та відеоігри створюють враження, що можна летіти “по-діагоналі”, як космічний корабель. Але в реальній фізиці це неможливо. Бічний опір спричинив би руйнування конструкції або зрив у штопор. Винищувачі спроектовані для маневреності, але не для порушення фундаментальних законів руху.
Інші цікаві новини про винищувачі
Раніше УНІАН повідомляв, скільки коштує година польоту найдорожчих винищувачів у світі. Це питання викликає інтерес, бо сучасні “пташки” володіють передовими технологіями та неймовірними бойовими можливостями, які й змушують буквально “викидати гроші на повітря”.
Крім того, нещодавно ми розповідали, для чого у винищувача F-22 є “аварійний вимикач”. У разі аварії ця надсучасна “пташка” автоматично знищує критично важливе програмне забезпечення і дані літака.