Чому з обдарованих дітей не часто виростають успішні дорослі: вчені знайшли причину

Дитяча обдарованість часто штовхає батьків до неправильних підходів у вихованні, вважають науковці.

Багато “геніїв” дитинства потім ведуть цілком пересічне життя / фото ua.depositphotos.com

Виховання дітей – складна наука, до якої більшість батьків, на жаль, не готові. Часто саме батьківські помилки призводять до втрачених можливостей їхніх дітей. Саме це найчстіше відбувається з маленькими вундеркіндами, які вкрай нечасто виростають у дорослих геніїв, пише Scitech Daily.

Нещодавно група науковців опублікувала у журналі Science результати свого дослідження, яке ставить під сумнів усталені підходи до розвитку обдарованих дітей. Вчені з’ясували, що рання спеціалізація найуспішніших дітей на чомусь одному не є найкращим шляхом до формування успішної особистості.

Команда під керівництвом професора спортивної науки Університету Кайзерслаутерн-Ландау Арне Гюлліха вперше системно проаналізувала, як формуються найвищі досягнення в різних сферах – від науки й класичної музики до шахів і спорту. Дослідники повторно опрацювали великі масиви даних з попередніх робіт і вивчили траєкторії розвитку 34 839 успішних дорослих з усього світу, серед яких були лауреати Нобелівської премії, олімпійські медалісти, провідні шахісти та композитори.

Протягом десятиліть вважалося, що шлях до елітних результатів починається з раннього виявлення виняткових здібностей і подальшої вузької спеціалізації з дитинства. Саме на цьому ґрунтувалися більшість програм розвитку талантів. Однак нові дані показують іншу картину.

За результатами огляду, діти, які демонструють найкращі результати у ранньому віці, рідко стають тими, хто досягає вершини у дорослому житті. Майбутні зірки, навпаки, зазвичай розвивалися поступово, не були лідерами у своїй віковій групі та в дитинстві не обмежувалися однією сферою діяльності. Вони пробували себе в різних дисциплінах – кількох видах спорту, музичних жанрах, навчальних предметах або професійних напрямках.

Дослідники пропонують кілька пояснень такої закономірності. По-перше, широкий досвід підвищує шанси знайти дисципліну, яка найкраще відповідає індивідуальним здібностям. По-друге, навчання в різних галузях формує “навчальний капітал” – загальну здатність ефективно вчитися. По-третє, відсутність ранньої вузької спеціалізації зменшує ризики вигорання, травм і втрати мотивації.

Автори наголошують, що ці висновки мають значення для батьків, освітян і політиків. “Ось що свідчать дані: не спеціалізуйтеся лише на одній дисципліні занадто рано. Заохочуйте молодь і надавайте їм можливості займатися різними сферами інтересів. І просувайте їх у двох-трьох дисциплінах”, – зазначає Гюлліх.

Інші цікаві новини на тему виховання дітей

Як писав УНІАН, науковці довели, що творчий розвиток дитини не завжди формується в умовах безтурботного дитинства: значна частина видатних митців пережили серйозні негаразди в ранні роки і використовували творчість як спосіб втечі від тривоги та компенсації браку батьківської підтримки. 

Також ми наводили поради досвідченого педагога щодо того, яких помилок варто уникати батькам, аби виростити свою дитину успішною людиною.

Джерело

Новини України