Довгий час "ФЕД" напряму працював з російськими підприємствами.
Проте у самій компанії “ФЕД” заперечують співробітництво з росіянами.
Харківське публічне акціонерне товариство “ФЕД” активно співпрацює з китайською держкорпорацією, яка виявляє толерантність до Росії та продавала їй обладнання для бойових літаків під час війни. Про це пише Харківський антикорупційний центр.
Власником “ФЕДу” є депутат кількох скликань Харківської обласної ради, у тому числі від “Партії регіонів”, Віктор Попов. Компанія вигтовляє, ремонтує та модернізує агрегати для авіаційної техніки. Довгий час вона співпрацювала з російськими підприємствами. Офіційно співпрацювати припинилася після санкцій на них. Потім компанія налагодила співпрацю з китайськими компаніями.
“Співпраця між “ФЕД” та китайською AVIC International Holding розпочалась до повномасштабного вторгнення, але не припинилась після публікацій у світових медіа про співпрацю AVIC з росіянами”, — зазначив ХАЦ.
На початку минулого року було опубліковано розслідування про те, що державні компанії Китаю постачають устаткування для авіації Росії. Йшлося, у тому числі про компанію AVIC International Holding, яка продавала деталі Об’єднаній двигунобудівній корпорації Росії (входить до “Ростеху”, займається виготовленням, у тому числі дронів). У 2022 році вона здійснювала продаж запчастин до реактивних двигунів російського виробництва.
Ще у 2021 році США наклала санкції на AVIATION INDUSTRY CORPORATION OF CHINA LTD, яка є материнською компанією AVIC International Holding. Вона досі перебуває у санкційному переліку. Туди входять компанії, які працюють в авіаційному та космічному секторах Китаю. У США заборонили підтримувати китайський оборонний сектор.
Харківський антикорупційний центр зазначає, що компанія “ФЕД” активно співпрацювала з AVIC International Holding протягом 2023 та поточного років, вона продавала їй двигуни.
“Співпраця продовжується й цього року. Виходить, що українська компанія співпрацює з китайською компанією, що постачала військове обладнання до рф уже під час повномасштабного вторгнення”, — пише ХАЦ.
Окрім китайської компанії, яка співпрацює з Росією та стала контрагентом “ФЕДу”, була ще й Pha Pte Ltd з Сінгапуру. Її основним контрагентом є “Вертолетная сервисная компания” (Росія).
“За даними баз можна побачити, що через Pha Pte постачаються деталі для ремонту російського вертольота Ка-32. Цікаво, що в митній декларації зазначено, що деталі купують нібито в Південній Кореї. Так ось, офіційним ділером російських вертольотів Ка-32 в Південній Кореї є фірма Rh Focus Corp. Вона обслуговує вертольоти Лісової служби республіки Корея. Мова йде якраз про вертольоти російського виробництва. Одна з митних декларацій за 2019 рік прямо вказує, що корейська корпорація купує авіадеталі у росіян через сингапурську Pha Pte. До цієї російсько-корейської ідилії долучився ПАТ “ФЕД”, — розповів ХАЦ.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Турбоатом” лишається в Харкові. Чому підприємство відкриває філії на заході країни?
На сьогодні акціонер та директор “ФЕДу” — Віктор Попов. До цього директором і головою наглядової ради компанії був Олександр Жданов. Зараз він є членом наглядової ради. До 2007 року третиною акцій “ФЕДу” володіла авіаційна корпорація Росії “Рубін”. На її місце до акціонерів увійшла також російська компанія “Авіа ФЕД Сервіс” (до цього у неї було 3,9% акцій “ФЕДу”). До 2011 року у “Авіа ФЕД Сервіс” була частка у розмірі 37,6%, за деякий час вона зменшилася. Російські компанії мали частки у “ФЕДі” до першого кварталу 2014 року. Попри те, що після 2014 року російські компанії не мали часток у “ФЕДі”, торгівля з державою-агресоркою продовжувалася.
Зокрема, за рік після початку бойових дій на сході країни “ФЕД” продав російській компанії “СЕНТРО-М” два привід-генератори ДП-22. У 2017 році “ФЕД” здійснював торгівлю з “Авіа ФЕД Сервіс”, торгівля тривала до 2018 року, поки компанія не опинилася під санкціями.
Восени 2019 року Віктор Попов розповідав про бажання співпрацювати з Росією.
“Лібералізація відносин з РФ як з авіаційним ринком у частині цивільної авіації. Дивіться, санкції проти РФ є по всьому світу. Є тільки у військовому плані. А в цивільній галузі та космічній санкції світової спільноти щодо кооперації з РФ відсутні. Америка працює з Росією і по космосу, і по авіації. Європа працює і по космосу, і по авіації”, — сказав Попов “Цензор.нет”.
На початку 2020 року син Віктора Попова Олексій був звільнений з посади директора 410-го авіазаводу (був у складі “Укроборонпрому”) через фото, де він одягнений у російську військову форму.
У 2021 році “ФЕД” продовжив постачати деталі 558-му авіаремонтному заводу Білорусі, який займався, у тому числі ремонтом військових гелікоптерів. Улітку 2024 року стало відомо, що цей завод ремонтує російські гелікоптери Мі-8 та Мі-17.
У ХАЦі розповіли, що протягом тривалого часу намагалися отримати коментар від представників “ФЕДу”, проте його їм так і не надали. Тому вони надіслали офіційний запит на пошту “ФЕДу”. У питаннях ішлося про зв’язки контрагентів “ФЕДу” з росіянами та ризики того, що його продукцію може використовувати російський військово-промисловий комплекс. У відповіді представнику “ФЕДу” не прокоментували співпрацю з китайською та корейською компаніями.
“Загалом коментар підприємства можна звести до фрази: “Російську агресію засуджуємо, з російськими підприємствами не співпрацюємо ні з яких питань”, — розповів Антикорупційний центр.
Під час війни було кілька розслідувань щодо постачання українських деталей підприємствам Росії, які працюють в авіасфері. Зокрема, йшлося про те, що компанія “Авіа ФЕД сервіс” з початку війни продала росіянам запчастини на 650 мільйонів рублів, більша частина запчастин надійшла з України.
“У розслідуванні йдеться, що з лютого 2022 року до липня 2023 року “Авіа ФЕД сервіс”, згідно з митними деклараціями, імпортувала деталі для ремонту літаків Ан-124 виробництва державного Харківського машинобудівного заводу “ФЕД” (не плутати з ПАТ “ФЕД”) майже на 120 мільйонів рублів, запчастини для локаційних станцій вертольотів Ка-32 київського заводу “Радар” на понад 67 мільйонів, деталі для ремонту двигунів Ан-24 та Ан-12 виробництва “Мотор Січ”, продукцію київського заводу “Артем” та інших українських підприємств приблизно на 170 мільйонів рублів. Деталі постачали через посередників, зокрема, фірми з ОАЕ Linker”, — пише ХАЦ.
Проте в “Укроборонпромі” таку інформацію назвали фейковою. Проте фірмі Linker продукцію постачала, у тому числі “Мотор Січ”. Восени 2022 року її директора затримали за підозрою у державній зраді.
“У той самий період, коли росіяни активно скупляли авіадеталі українських виробників, “Мотор Січ”” торгувала з корейською RH Focus та її сінгапурською проксі. І дані про них ще залишились в митних базах. Поки що проводити повноцінну паралель між “Мотор-Січ” і ПАТ “ФЕД” не можна. Харківська компанія засудила державу-агресора і заявила, що не має справ з росіянами, однак це не заважає “ФЕДу” мати мінімум двох контрагентів, основними торговельними партнерами яких є російські оборонні підприємства”, — зазначив ХАЦ.
Автор: Марія Мирошниченко