На думку авторів, майбутнє бойової авіації – за адаптивними крилами.

Геометрія крил має доволі значущий вплив як на швидкість, так і на маневреність винищувачів / фото Getty Images
Конструкція крила винищувача відіграє набагато важливішу роль, ніж здається на перший погляд. Вона прямо впливає на швидкість, маневреність і непомітність літака.
Як розповідає ресурс Wion, форма крила сучасного винищувача впливає на те, як повітря рухається над літаком. До прикладу, прямі крила створюють сильну підйомну силу на низьких швидкостях. Це дуже корисно для зльоту. Водночас на великих висотах прямі крила створюють опір.
Крила зі стрілоподібною та дельтаподібною конструкцією забезпечують більш плавний потік повітря на надзвукових швидкостях. Про кожен тип детальніше поговоримо далі.
Крила зі стрілоподібною формою
Крила такої конструкції можна побачити на літаках F-15 Eagle та МіГ-29. Вони відхиляють повітряний потік убік, щоб затримати утворення ударної хвилі на швидкостях, близьких до швидкості звуку.
Проте крила зі стрілоподібною формою мають і недоліки. Вони втрачають частину підйомної сили та стабільності на низьких швидкостях. Тому для допомоги під час посадки або ж виконання крутих поворотів пілотам потрібно використовувати закрилки або передні кромки.
Дельтаподібні крила
Дельтаподібні крила ви могли бачити на французьких літаках Dassault Rafale або ж російських Су-57, які вже встигли “засвітитися” у російсько-українській війні. Ці винищувачі використовують дельта-крила для балансу міцності, підйомної сили та витривалості на високих швидкостях.
“Їх трикутна конструкція забезпечує швидкий набір висоти та високу швидкість поворотів без довгих крилових конструкцій. Згідно з Aerospace Engineering Review (2025), дельта-крила зберігають підйомну силу навіть при екстремальних кутах атаки, але потребують більш високих швидкостей приземлення та більшого контролю на низьких висотах”, – йдеться в матеріалі
Чому важливі пропорції крила
Як пояснюють автори, пропорція крила (його розмах у порівнянні з довжиною хорди) визначає ефективність створення підйомної сили винищувача. Так, літаки з низькою пропорцією крила, як-от F-22 Raptor, мають більшу маневреність, але вищий індукований опір.
Водночас крила з високою пропорцією, покращують підйомну силу та економію палива, але знижують маневреність. Цей компроміс робить їх непридатним для бойових дій. Крила з високою пропорційністю можна побачити на сучасних пасажирських літаках.
Зв’язок між формою крила та маневреністю літака
Винищувачі розроблені для контрольованої нестабільності, пише ресурс. Тому крило бойового літака розміщене та нахилене під точним кутом покращує його реактивність. Наприклад, F-16 Falcon розміщує свій центр ваги трохи позаду лінії тяги для швидкого контролю нахилу. У поєднанні з системами fly-by-wire такі конструкції дозволяють виконувати круті повороти, швидкі підйоми та швидке відновлення енергії після виконання маневрів.
Читайте також:

F-16 проти F-22: чому швидший літак не завжди кращий

8 найшвидших військових вертольотів в історії

Зовсім різні “світи”: ці факти розкрили приголомшливу правду про F-22 та F-35
Суттєвий вплив на геометрію крил винищувачів мало впровадження технології стелс. У сучасних літаках, як, наприклад, F-35 Lightning II, крила плавно поєднують з фюзеляжем, щоб приховати літак на радарах . Гострі кути старих крил замінені плавними, безперервними контурами.
Та, на думку авторів, майбутнє бойової авіації – за адаптивними крилами.
“Винищувачі нового покоління, такі як FCAS і Tempest, проектуються з адаптивними крилами, які можуть непомітно змінювати форму під час польоту. Гібридні дельта-поверхні та клапани, керовані штучним інтелектом, дозволять дронам і винищувачам динамічно регулювати співвідношення підйомної сили та опору. Крила майбутнього поєднують маневреність, стелс та паливну ефективність, змінюючи аеродинаміку таким чином, що виходить за межі сучасних інженерних можливостей”, – констатує Wion.
Більше цікавих фактів про винищувачі
Раніше ми розповідали про найдорожчі винищувачі у світі. Очолив рейтинг F-22 Raptor від Lockheed Martin. Цей американський літак коштує 143 мільйони доларів, а виробничі витрати сягають приблизно 334 мільйонів доларів за кожну одиницю.
У приблизно 125 мільйонів доларів оцінюють французькі винищувачі Dassault Rafale. Вони оснащені сучасною авіонікою та можуть нести різне озброєння.
