За словами аналітиків, потрібно бути готовими до того, що продаж таких літаків Україні може не відповідати інтересам США.

Gripen підпадає під можливі експортні обмеження з боку США / фото ua.depositphotos.com
Останні події щодо закупівлі JAS 39 Gripen від Saab у Південній Америці призводять до того, що тепер на план закупівлі Україною 100-150 шведських винищувачів потрібно дивитися по-іншому, адже ці літаки можуть стати заручниками політики США. Про це пише Defense Express.
“Зокрема Перу, яке було за півкроку до закупівлі Gripen після політичної кризи та повної зміни влади різко передумало й вирішило купувати F-16. При цьому аргументи міноборони виглядають доволі надуманими та не витримають критики. Окрім одного, мовляв, купити американський винищувач краще, бо це “символ міцного альянсу з США””, – підкреслили експерти.
Водночас, за словами аналітиків, оформлена купівля шведських винищувачів JAS 39 Gripen від Saab Колумбією майже одразу скотилася у корупційний скандал, який може бути помстою США. Однак наразі президент США Дональд Трамп поставив Колумбію в один рядок із Венесуелою, звинувативши країни у контрабанді до США переважної частки всіх наркотиків. Тому, як пише Defense Express, у цій ситуації досить оптимістично розраховувати на те, що Вашингтон дозволить їх продавати.
“Бо попри те, що Gripen – шведський винищувач, він підпадає під можливі експортні обмеження з боку США, так звані ITAR (International Traffic in Arms Regulations – Правила міжнародної торгівлі зброєю), через американський двигун F414 від General Electric та, можливо, деякі інші комплектуючі винищувача. Тобто, якщо Вашингтон забороняє продаж своїх компонентів, то Колумбія, як і будь-який інший замовник цих літаків, залишиться без винищувачів”, – додають у матеріалі.
Також у зоні ризику перебуває і Бразилія, адже рік тому повідомлялося, що міністерство юстиції США розслідує закупівлю шведських винищувачів у 2014 році. Тоді через контрактуваня цих літаків також стався корупційний скандал, який пройшов через суди та залишився недоведеним. Водночас президент країни Луїз Інасіо Лула да Сілва, який вже повернувся до влади, був звинувачений та навіть відсидів у вʼязниці за інші корупційні злочини, що були доведені.
“Зрештою цілком можливо, що у Вашингтоні просто захищають своє “заднє подвір’я”, Південну Америку. Бо до цього, США не пустили в Аргентину китайські Chengdu JF-17, які пропонувались на дуже вигідних умовах. І це відбулось шляхом зменшення кількості винищувачів для України, бо Вашингтон продавив у квітні 2023 року продаж вживаних F-16 з Данії. При цьому перші бойові винищувачі Аргентина отримає лише зараз”, – підкреслили у Defense Express.
Проте якщо допуск Китаю на оборонний ринок Південної Америки справді у США міг вважатися “червоною лінією”, то зачистка від конкурентів ринку Перу та Колумбії вже впливає на партнера з Європи, зауважили експерти. Таким чином, за словами аналітиків, це може зʼявитися у новій парадигмі зовнішньополітичного курсу США.
“А тому необхідно бути готовим до того, що у Вашингтоні прийдуть до рішення, що продаж Україні JAS 39 Gripen не відповідає поточним інтересам США. І ця угода цілком може бути заблокована під будь-яким приводом, зокрема шляхом чергових звинувачень у корупції, як це вже успішно відпрацьовано у Південній Америці”, – нагадали у матеріалі.
Читайте також:

Китай поглумився над російським Су-57 і відмовився від його купівлі: у чому причина

Пентагон був готовий передати Україні ракети Tomahawk, – експосол США в Україні

У Криму дрони могли вразити муляж МіГ-29 окупантів, але ціль надто реалістична, – ЗМІ
Винищувачі для України – останні новини
Раніше Politico писало, що плани України придбати винищувачі Gripen та Rafale зіткнуться із серйозними труднощами. За словами експертів, головна проблема полягає в тому, що партнерство з Rafale “займе багато часу і не може бути відповіддю на негайні надзвичайні ситуації на полі бою”.
Крім того, виробничі потужності західних компаній, що виготовляють винищувачі, та їхні затримки з виконанням замовлень теж є серйозною перешкодою.
Водночас міністр оборони Денис Шмигаль відповів, коли Україна може отримати перші Gripen. Він зазначив, що перші бойові літаки Gripen вже можуть зʼявитися наступного року, а повністю локалізувати виробництво цієї авіації на українській території вдасться з 2033-го.
“Ми просимо, щоби Україна мала Gripen попереднього класу “C” і “D” якомога скоріше. Ми наполягаємо, щоби це був 2026-й рік. І ведемо перемовини з партнерами власне про це. А вже виробництво “Е” Gripen буде відбуватися трохи пізніше, але в дуже близьких межах”, – наголосив політик.
