Фото: ЦТС вважає, що нова наглядова рада УЗ має утримати вантажні тарифи на поточному рівні (facebook_com_Ukrzaliznytsia) Автор: Юлія Бойко
Держава має взяти на себе фінансування збиткових пасажирських перевезень “Укрзалізниці”, а не перекладати ці витрати на плечі промисловості. Це завдання має стати основним для оновленого складу Наглядової Ради УЗ
Про це пише РБК-Україна з посиланням на Центр транспортних стратегій на основі опитування, проведеного серед вантажовідправників.
Попри часткове оновлення керівного складу, учасники ринку, опитані виданням, вважають: системні проблеми компанії залишилися невирішеними, а найбільш критичною серед них є перехресне субсидування – покриття збитків пасажирських перевезень за рахунок прибуткових вантажних.
“Бізнес не може нескінченно покривати 20 мільярдів гривень збитків від пасажирських перевезень. Це несправедливо і руйнівно для економіки”, – підкреслила виконавча директорка Національної асоціації добувної промисловості України Ксенія Оринчак.
За даними Федерації роботодавців транспорту України, щорічні збитки УЗ у пасажирському сегменті зростають у середньому на 5 млрд грн і цього року можуть перевищити 25 млрд грн.
“Так, частину можна скоротити внутрішньою оптимізацією, але без бюджетних компенсацій компанії буде дуже важко рухатися вперед, – зазначив генеральний директор Федерації Володимир Гусак.
Представники бізнесу – зокрема Європейської Бізнес Асоціації та компанії Kernel – пропонують уряду закласти у державний бюджет-2026 окрему статтю видатків на компенсацію соціально важливих перевезень. Такий механізм діє у країнах ЄС – коли держава виступає замовником послуги і цільово фінансує пасажирські маршрути.
“Відшкодування збитків пасажирських перевезень має бути забезпечене державою. Це дозволить уникнути чергового підвищення тарифів на вантажні перевезення, що вже зараз загрожує втратами вантажної бази”, – наголосила менеджерка Комітету з логістики ЄБА Дар’я Січкар.
У компанії Kernel також зазначають, що прозора тарифна політика та розділення вартості послуг з користування залізничною мережею допоможуть зробити ринок конкурентним і відкритим для приватних операторів.
Представники промисловості нагадують: підвищення вантажних тарифів не вирішить фінансові проблеми УЗ, а лише посилить кризу. Адже більшість галузей – від металургії до аграрного сектору – вже працюють на межі рентабельності.
“Кожне підвищення тарифів означає зростання собівартості продукції, втрату ринків і скорочення виробництва. Для країни це падіння ВВП, податкових надходжень і робочих місць”, – резюмують у бізнес-об’єднаннях.
Ринок очікує, що оновлена наглядова рада Укрзалізниці стане посередником між компанією та урядом, сприятиме ухваленню стратегічних рішень і допоможе перейти від політики «підвищення тарифів» до моделі ефективного корпоративного управління та державної підтримки суспільно важливих перевезень.