“Просимо ППО: “Пустіть, бо дуже важкий!” Як поліцейська авіація евакуйовує військових

Гелікоптер поліцейської авіації готується до вильоту на завдання. Суспільне Новини/Нікіта Галка

З квітня 2022-го евакуацією поранених військових займається й цивільна поліцейська авіація. За майже два роки пілоти Нацполіції врятували понад 2,5 тисячі життів. В грудні 2023-го Суспільне записало розмову з декількома пілотами і розповідає, як працює поліцейська авіація та як на початку вторгнення вдалося вивести гелікоптери з-під обстрілів.

Вдосвіта у закритому ангарі авіатехніки під фонову музику готують гелікоптери до польоту. Оглядають машини, заправляють пальним, перевіряють електроніку. Кожний гелікоптер, пояснюють механіки, — це трансформер. Додаткові крісла — борт пасажирський, без них — транспортний. А щоб вертоліт перетворити на медичний, його оснащують кисневими балонами, ношами та медичним модулем — панеллю, на яку кріплять медобладнання.

"На борту є апарат штучної вентиляції легень, датчик-дефібрілятор, апарат для відсмоктування. Можемо в повітрі проводити серцево-легеневу реанімацію. У нас є прилади, які дозволяють вводити рідину в потрібній кількості й потрібний час, крапельницю ставити", — лікар авіаційної медицини Юрій запевняє, що медичним обладнанням такий вертоліт не поступається швидким.

Авіатехніки готують гелікоптери поліцейської авіації до польоту: оглядають машини, заправляють пальним, перевіряють електроніку. Суспільне Новини/Нікіта Галка

Ці гелікоптери Airbus H145 франко-німецького виробництва — одні з тих, що прибули в Україну у жовтні 2020-го. Тоді їх передали в Управління авіації та поліції на воді. З 2021-го і до початку повномасштабного вторгнення ними доправляли до медзакладів "важких" пацієнтів або транспортували людські органи чи кров.

24 лютого 2022-го дев'ять з десяти таких вертольотів перебували на Київщині. Керівництво МВС вирішило виводити борти з-під удару. "25-го лютого з Києва йшло чотири гелікоптери, ще п'ять — з Київської області. Рухалися ми максимально низько, тому що зверху вже була ворожа авіація. Як кажуть у нас, у льотчиків: "бур'ян збирали на лижі". Сховалися в полі, прожили там три дні, вирішили питання з іноземними колегами про те, щоб можна було гелікоптери перекинути за "ленточку". Ціла історія!", — розповідає начальник Центру авіаційного забезпечення Нацполіції Олександр Таран.

Після звільнення Київської області гелікоптери повернули до України й за рішенням Генштабу авіаполіцію долучили до виконання різних задач. "Це не тільки транспортування поранених. Є і доставка лікарів, якщо терміново потрібно прооперувати на місці, і доставка плазми крові", — говорить Таран.

Начальник Центру авіаційного забезпечення Нацполіції Олександр Таран. Суспільне Новини/Нікіта Галка

Джерело

Новини України