За словами аналітиків, тема будівництва захисту для літаків в РФ обговорюється вже довгий час.
Однак експерти кажуть, що такий проєкт є дуже дороговартісним / колаж УНІАН, фото Вікіпедія
Новий міністр оборони Росії Андрій Бєлоусов заявив, що наразі вже надано розпорядження та сформовано план щодо створення на авіабазах захисних споруд для літаків. Таке рішення він оголосив після українських ударів по аеродромах РФ, серед яких і атака по “Миллерово”, яка відбулася сьогодні, 20 липня, пише Defense Express.
“Цікаво, що таке рішення у російському інформаційному просторі подається, як ініціатива “з низу”, від так званих “воєнкорів” з якими Бєлоусов проводив зустрічі. Хоча відсутність на російських аеродромах захисних споруд для літаків відома дуже й дуже давно, а саме з 1980-х років, коли у ще радянські війська пішли нові літаки, які фізично ніяк не влазили до стандартного укриття 2А13. Серед них був і Су-27, а машини на його базі та його версії – це валова частина всього бойового авіапраку “ВКС” РФ. Ще один винищувач – МиГ-31 також не має укриттів”, – пояснюють аналітики.
Тому в Росії питання щодо створення захисних споруд для літаків є актуальним вже довгий час, тому навряд чи “ініціатива воєнкорів” стала причиною такого рішення. Своєю чергою таке завдання й справді може вважатися масштабним та витратним, адже це не вдалося зробити навіть Радянському Союзу, зауважують у Defense Express.
“При цьому навіть стандартні аркові укриття 2А13 (АУ-13) шириною 13 метрів будувались лише у прикордонних військових округах, в першу чергу західних, а не по всьому СРСР. Бо стандартне аркове укриття – це про захисну споруду, з товщиною бетонних стін у 60 см та сталевими воротами товщиною з пів метра. Але це не просто укриття, а майданчик, який дозволяє проводити обслуговування літака, тому воно обладнане додатковими приміщеннями, електрообладнанням, вентиляцією та системою пожежогасіння”, – підкреслили у виданні.
За словами аналітиків, ціна 2А13 станом на 1972 рік складала 160 тисяч радянських рублів, тобто наразі це приблизно вартуватиме 1,5 млн доларів. Проте для Су-27 та машин на його базі потрібні більші укриття.
“Для цієї машини в останні роки перед розпадом СРСР почали будувати 2А19 (АУ-19), які мали ширину 18,6 метра та 50 см стінки з додатковим внутрішніми 5-мм сталевими листами. Тобто його вартість пропорційно більша, враховуючи різницю у площі – мінімум у 1,5 раза (площа 2А13 – 358 кв. м, 2А19 540 кв. м), але залежність у вартості не лінійна тому мова йде про більший модифікатор”, – додають у Defense Express.
Також варто врахувати те, що такі укриття в першу чергу будуватимуться на тій частині аеродромів, які знаходяться поряд з Україною, тобто йдеться про такі авіабази, як “Кущевская”, “Миллерово”, “Бельбек”, у Таганрозі, Воронежі та інших на віддаленості до 300 км від кордону чи лінії фронту.
“Враховуючи те, що проти України РФ використовує близько 300 бойових літаків, то це означає потребу у 300 таких укриттях та рахунок, можливо десь близько мільярда доларів. Але цілком вірогідно, що замість повноцінних укриттів для літаків у РФ підуть шляхом найменшого спротиву і це будуть або навіси, як на авіабазі Хмеймім у Сирії. Або металеві ангари, які покликані захистити лише від негоди”, – зауважили у матеріалі.
Аналітики підсумували, що потрібно враховувати те, що Росія все ж таки знайде гроші на це навіть розуміючи, що “їхнє будівництво цілком може наштовхнутися на традиційні для РФ проблеми із тотальною корупцією, окозамилюванням та показушністю”.
Читайте також:
Обіцяні країнами Заходу винищувачі F-16 поки що не прибули в Україну, – Зеленський
Україна хоче створити нову “армію” бойових роботів
В ЗСУ з’являться 10 нових зразків пістолетів та пістолетів-кулеметів
Захист для українських літаків – що відомо
Раніше секретар Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки Роман Костенко зазначив, що для захисту бойових українських літаків, серед яких і майбутні винищувачі F-16, потрібні підземні сховища та дотримання цілого комплексу заходів.
Також раніше аналітики Defense Express пояснили, чому українські Су-27 стоять просто неба. За їхніми словами, укриттів просто немає.
“При цьому ця ситуація існує не з 2022, 2014 та навіть не з 1991 року, а з 80-х років. Справа в тому, що захисні споруди – аркові укриття, у СРСР активно будувались у 60-70-х роках під ті літаки, які тоді існували та розроблялись. А це були МіГ-21, Су-7, Су-17, МіГ-23 та МіГ-27 – доволі малі за розмірами машини. При цьому у МіГ-23/27 ще й була зміна стріловидність крила з мінімальним розмахом 7,78 метра”, – зазначили експерти.