Росія наростила експорт нафти танкерами тіньового флоту

Танкер «Боракай», який нібито належить до так званого тіньового флоту Росії, видно у четвер, 2 жовтня 2025 року, біля Сен-Назера, на атлантичному узбережжі Франції. AP/Mathieu Pattier

Росія підвищила експорт нафти танкерами тіньового флоту на 28% із серпня 2025 року. Попри це, ціна на нафту знизилась.

Про це повідомляє Bloomberg.

За даними видання, російські танкери тіньового флоту для експорту нафти мають проблеми з розвантаженням нафти у портах імпортерів. Також проблемою є довгий шлях нафти з Росії до Китаю, адже тепер країна відправляє нафту через Індію.

Росія відвантажує близько 4 мільйонів барелів нафти щоденно, що є найбільшим показником з часів повномасштабного вторгнення в Україну в лютому 2022 року. Росія збільшила постачання нафти з порту Новоросійськ у Чорному морі.

Ціна нафти марки Urals при цьому впала. Так, відвантажена з портів Балтійського моря нафта коштує 41 долар за барель, із портів Чорного моря — 38 доларів. Ціни на постачання в Індію також упали на 1 долар — до 57 доларів за барель. Нафта еталонної марки Brent, яку видобувають у Північному морі, коштує близько 62 доларів за барель.

Причиною зниження цін є те, що часто танкери тіньового флоту Росії затримуються у портах або у відкритому океані під час перевезення нафти. Танкери не вказують кінцевого пункту прибуття: деякі не роблять цього, поки не перетнуть Аравійське море, інші — поки не прибудуть до портів в Азії.

Через це кількість імпортованої нафти Китаєм та Індією зменшилась, а у морі залишаються танкери, на яких тримають близько 1,8 мільйона барелів нафти. Також Росія використовує тактику переливання нафти з одного судна на інше для приховування відстеження танкерів тіньового флоту.

Раніше президент Володимир Зеленський повідомляв, що Росія має близько 1500 танкерів для експорту нафти, попри санкції ЄС та США.

Тіньовий флот Росії та міжнародні санкції

Росія створила тіньовий флот — мережу нафтових танкерів, які використовують для обходу міжнародних санкцій, запроваджених через її агресію проти України. Цей флот дозволяє Кремлю продовжувати експорт нафти, зокрема до Китаю та Індії, навіть після запровадження обмежень на імпорт російської нафти до ЄС.

За даними Головного управління розвідки Міноборони України, тіньовий флот РФ налічує понад тисячу танкерів, зокрема 238 суден, які активно залучені в обхід санкцій. Ці танкери часто змінюють прапори, вимикають системи відстеження та працюють без належного страхування, що ускладнює їх виявлення та ідентифікацію.

Міжнародна спільнота активно реагує на цю проблему. Євросоюз неодноразово розширював санкційні списки, додаючи до них судна, пов'язані з тіньовим флотом. Наприклад, у 15-му пакеті санкцій ЄС додав ще кілька десятків суден, що залучені в нелегальному транспортуванні російської нафти.

Крім того, Австралія вперше запровадила санкції проти 60 суден тіньового флоту, а Канада оголосила про санкції проти понад 200 суден, які використовуються для обходу санкцій.

Попри ці міжнародні зусилля, Росія продовжує використовувати тіньовий флот для забезпечення своїх економічних інтересів та фінансування воєнних дій.

Джерело

Новини України