Польські перевізники та фермери блокують пункту пропуску “Шегині-Медика”, 23 листопада 2023 року. Фото: Ольга Дейнека/Суспільне Львів
Україна ініціює створення моніторингової групи з боку Європейського Союзу на українсько-польському кордоні з метою фіксації ситуації, зокрема щодо пропуску небезпечних вантажів і гуманітарної допомоги, а також для моніторингу умов, у яких перебувають українські водії.
Про це повідомив заступник міністра інфраструктури Сергій Деркач.
За його словами, лист із відповідною пропозицією Мінінфраструктури направило і наразі очікує на відповідь.
Також Деркач повідомив, що відомство почало збір даних для евакуації українських водіїв.
"Зараз наші водії при мінусовій температурі потерпають від дій кількох людей, що заблокували кордон за згоди місцевої влади. Ми кілька разів порушували питання на робочому та офіційних рівнях щодо харчування, чергування швидких, пожежних машин, належних санітарних умов – цього всього немає. Натомість і надалі бачимо повідомлення про погодження продовження протесту з боку місцевої влади", — написав він.
Українські водії, що заблоковані з польського боку кордоні і хочуть евакуюватися, мають заповнити відповідну форму.
"За останні три тижні питання блокади порушувалось на всіх можливих рівнях, десятки листів, зустрічей. Ми запропонували низку компромісів, польський уряд та Єврокомісія їх знають. Але домовитись про щось можливо лише тоді, коли є бажання домовлятись, а не лише бажання блокувати кордон", — додав заступник міністра.
Що відомо про страйк польських перевізників
6 листопада, близько 14:00 за українським часом, польські перевізники почали блокувати рух вантажівок у пунктах пропуску "Краківець-Корчова", "Ягодин-Дорогуськ" та "Рава-Руська-Гребенне".
Учасник страйку Томаш Борковський розповів, що до блокади долучились представники транспортних компаній. Вони вимагають, аби повернули дозволи на комерційні перевезення для України.
Протестувальники заявили, що не будуть блокувати рух для автобусів, легкових авто, а також вантажівок, які перевозять гуманітарну допомогу Україні, або тварин чи швидкопсувні вантажі. Однак 20 листопада повідомлялося, що поляки попри свої обіцянки не пропускають в Україну гуманітарну допомогу та цистерни з паливом.
Асоціація "Укравтопром" із посиланням на Міжнародну транспортну асоціацію України зазначила, що причина страйків — надмірна конкуренція після лібералізації міжнародних перевезень між Україною та країнами ЄС.
Голова "Укртрансбезпеки" Євген Зборовський розповідав, що вимови страйкарів — створити окрему чергу для машин під номерами ЄС та обмежити кількість дозволів на вантажні перевезення до 180 тисяч із кожної сторони — як було до повномасштабної війни.
Станом на 22 листопада збитки України через блокаду вже становили 400 млн євро.
Вранці 23 листопада польські страйкарі розпочали блокаду четвертого пункту пропуску — "Медика", який суміжний з українським ПП "Шегині". Рух вантажного транспорту ускладнений.